Helena Allahwerdi:

Sukukirjan aineistojen kirjoittamisen aloitus - kirjoita omaa tarinaasi

Minun tarinani

Suullinen perimä ihmisten muistelemana on tärkeä tapa kerätä tietoa menneisyydestä ja nykyisyydestä. Voisimme kokeilla aluksi suullisen kertomuksen omien kokemusten kirjaamista. Tarvitset tätä varten 1) C-kasetti nauhurin tai 2) videointilaitteet tai 3) kynän ja paperia. Voit toteuttaa tarinasi nauhoituksen aivan yksinkin, kunhan hallitset kasettinauhurin tai videon käytön. Voit toki kirjoittaa tarinasi myös paperille.

Ennen kuin aloitat tee itsellesi muistilista tapahtumista ja asioista, joista haluat jälkipolville kertoa.

Kertomuksesi voit aloittaa syntymästä ja kertoa tapahtumista omin sanoin ainakin seuraavista asioista:

Lapsuus- nimen anto, ristijäiset, kummit …..

Synnyin ( milloin, missä). Vanhempani olivat (nimet). Olin perheen lapsista ( järjestys vanhin, nuorin…). Minulle annettiin nimeksi ( koko nimesi). Sen valitsi minulle ( kuka ja miksi, jos tiedät). Ristijäisissä olivat läsnä ( ketkä…, jos tiedät). Kummejani ovat ( ketkä…..). Minun kerrotaan olleen hyvin terve ( tai sairas, mitä' sairauksia). Vauvana minua hoitivat ( ketkä ja miten). Nukuin( hyvin öisin tai pidin koko perhettä öisin ylhäällä, itkin koska…). äitini antoi ( ei antanut) minulle rintaa ( minkä ikäiseksi asti).

Missä asuimme ja millaisia olivat vanhempani, sisareni ja veljeni…

Kun synnyin asuimme ( maalla, kaupungissa …. paikkakunnan kuvailua). Asuimme ( asunnon, talon –pohjapiirrokset ja sen ympäristön kuvaus). Meillä oli ( huoneiden kuvaus: tupa ja kamari ….). Meillä oli maalaistalo. jossa oli ( navetta, lehmiä, hevonen, koira, kissa, kanat…). Puutarhassa kasvoi (mitä ..) ja pelloilla ( mitä). Meillä oli ( radio, puhelin , mitä kuunneltiin, kenen kanssa puhuttiin). Isä ja äiti nukkuivat ( missä), lapset taas (missä). äitini oli (millainen) ja erityisen taitava hän oli ( missä, minkä tekemisessä). Isäni oli taas luonteeltaan ( millainen) ja hän osasi (mitä). äitini tärkein opetus on mielestäni ( mitä, mikä esim. ole aina rehellinen….). Isäni taas korosti (mitä…). Jos olin tuhma minua rangaistiin ( miten) ja minua kehuttiin ( mistä ja miksi). Eniten minua hävetti lapsena, kun olin tehnyt (mitä). Minun töitäni oli kotona ( millaiset työt). Säästin ( rahaa mitä varten ja miksi ja miten sain sitä). Mielestäni sellainen ihminen jolla oli (mitä), oli kauhean rikas. Köyhiä taas olivat (ketkä ja millaisia he olivat). Minusta oli tosi arvokasta olla ( mikä pappi, autonkuljettaja, opettaja… ja miksi).

Suku ja suvun juhlat

Läheisimmät sukulaisemme olivat ( ketä ja millainen suhde, eno, mummo, veljen lapset jne). Erityisesti pidin ( kenestä ja miksi). Kun tuli vieraita heille tarjottiin ( mitä). Vanhempieni ystäviä olivat (ketkä). Pääsin ensimmäistä kertaa häihin ( kenen ja missä, milloin vietettiin, mitä siellä tapahtui, mitä tapahtui kirkossa, mitä tehtiin sen jälkeen, tanssittiin, syötiin). Hautajaisiinkin jouduin kun (kuka) kuoli (milloin ja missä ja miksi). Hautajaisissa ..(mitä tapahtui, kirkossa, haudalla, sen jälkeen…). Tavattiin sitä muutenkin sukulaisia. Vietettiin syntymäpäiviä ( kenen, milloin, miksi), nimipäiviä( kenen, milloin, mitä tehtiin) ja muita juhlia kuten (mitä, miksi, ketä oli paikalla).

Lapsuuden kalenterivuoden juhlat - joulu, pääsiäinen, juhannus

(Miten niitä vietettiin, miten siivottiin, mitä valmistettiin ruoaksi, miten koristeltiin, mitä puhuttiin…)

Lapsuuden kesät, syksyt, talvet ja keväät, harrastukset, leikit, urheilu

( Miten varustauduttiin, mitä tehtiin, mitä leikittiin ja kenen kanssa) Paras ystäväni oli (olivat ja miksi). Lempiruokani oli ( mitä, kuka sen teki ja mistä aineista…). Kirja josta pidin oli ( mikä, miksi, mitä siitä on jäänyt mieleen).

Ensimmäinen koulupäiväni ja lapsuus loppuu

(millainen, kenen kanssa menit kouluun, kuinka pitkä matka sinne oli, miten sen matkan teit, mistä pidit koulussa ja mistä et, millainen oli opettajasi, millaisia koulutoverit, oliko joku ystäväsi…)

Jatkuu

Paluu sukuseuran etusivulle

Paluu Liikaslinkki-tiedotteiden sivulle

Päivitetty 20.05.2002