Sirkka Laakkosen maalauksia

Isoja kuvia pienistä asioista ja pieniä kuvia isoista asioista

7.10.-19.10.2003 Galleria Oma Huone, Kalevankatu 34, 00180 Helsinki

Näyttelyn 29 maalausta syntyivät kolmessa eri kohteessa a) viime vuonna Sisilian matkan aikana maalatuista kolmesta työstä (2,5,15), b) Suomessa toteutetuista asetelmista ja c) tänä vuonna Kreikan valosta ja hiljaisuudesta. Näillä matkoilla löytyi runsaasti maalauksellisia kohteita. Kreikassa ei tarvinnut muuta kuin kääntyä ympäri, joka puolella oli maalattavaa. Oliivipuut eivät olleet Kreikassa niinkään hallitsevia, muut puut olivat värikkäämpiä. Kun palasin Kreikasta, Suomi tuntui niin harmaalta, vaikka oli kevät.

Jo ennen vuotta 1990 Espoo Art ry:n ”artelaiset” alkoivat tehdä yhdessä ulkomaan matkoja. Nämä maalausmatkani ovat yhdessä näiden ”artelaisten” kanssa tehtyjä. Jokainen kantaa omat värinsä Suomesta. Tärpätin voi hankkia paikan päältä. Matkoillamme maalaamme joka päivä. Esimerkiksi Kreikassa joka ilta Pekka Hepohuhta Vapaasta Taidekoulusta antoi päivän aikana syntyneistä töistämme kritiikin. ”Vaikka saammekin ansiokasta kritiikkiä”, Sirkka jatkaa, ”mielestäni toinen ei kuitenkaan voi tietää, mitä olemme halunneet maalauksillamme sanoa.”

Kreikassa maalasimme kylässä. joka oli nimeltään Parga. Se oli turistipaikka. Me maalasimme kaukana keskustasta, kylän kujilla ja rannoilla, siellä missä ihmiset asuivat. Kiinnostavia kohteita olivat 1) linnoitus, 2) kylä ja 3) meri saarineen. Merimaisemiakin Sirkka Laakkonen oli matkalla maalannut, vaikka ne maalaukset eivät ole mukana tässä näyttelyssä.

Kuvassa ylhäällä on kaksi maalausta ylhäältä linnoituksesta ja niiden alapuolella on Pargan kylä. Maalauksista henkii merituulen raikkautta ja voimakkaan valon säteilevää valkoisuutta. Sirkka sanoo tehneensä matkalla "isoja kuvia pienistä asioista ja pieniä kuvia isoista asioista." Sirkka pyrkii maalauksissaan viivaan, jonka ”sisällä on rautalankaa ja pumpulia päällä. Sirkka Laakkosen maalaukset eivät sovi joka kotiin, mutta jossain kodissa ne olisivat tosi komeita. Tarvitaan iso tyhjä seinä, jolle on hyvä ripustaa maalaus.

Äitini Anneli Oravuo (s. 1921) tuli kerran kylään meille, katseli seinää, joka täyttyi kiinalaisista maalauksistani, ja sanoi :”Kyllä taiteilijoilla on erilaiset kodit”. Sirkan mielestä kodeissa maalauksia pitäisikin vaihtaa, välillä on hyvä saada uutta tilalle. Sirkka kokee yhteenkuuluvaisuutta mummoonsa Anni Matildaan (1880-1947), joka oli hyvin toimelias nainen, tavallaan hyvinkin levoton. Vaarin piti aina panna valot päälle, kun tuli kotiin, ettei kompastuisi huonekaluihin. Anni Matilda oli usein päivän aikana muuttanut huonekalujen paikkaa. Jos huonekalut Sirkan omassa kodissa pysyvät paikallaan, silloin hänellä on maalausvauhti päällä.

Sirkka sanoo usein hahmottavansa maalauksiensa idean muutamassa tunnissa eli niin kauan kuin aurinko pysyy samassa asennossa. Hän on dramaattinen maalari, kaiken on oltava kerralla valmis. Joskus voin lisätä maalauksiini jotain, poistaa jopa jonkin kohdan – katson vain työtä ja työ saattaa jopa muuttaa väriäkin.

Vaikka näillä yhteisillä ”artelaisten” maalausmatkoilla saatamme maalata samaa kohdetta, niin työiden tulokset ovat kovin erilaisia. Kreikassa olin katsellut erästä kohdetta. Joku ”artelaisista” oli jo maalannut sen. ”Voi nenä”, ajattelin. ”En katsonut, mitä hän oli maalannut ja maalasin saman näkymän. Työt olivat kuten aina, hyvin subjektiivisia – kaikki maalavat saman kohteen omalla tyylillään ja sittenkin aivan eri näkökulmasta.”

Helena Allahwerdin mielestä Sirkan maalaukset välittävät hiljaisuutta, avoimuutta ja puhtautta, energiaa, jolloin varjotkin häviävät. Sitä vain on. Materia on poissa, tyyneys ja rauha läsnä. Maalauksissa on hyvä antaa mielen levätä.

”Artelainen”, hyvä ystävä Kalle Wikberg löytää Sirkka Laakkosen maalauksista valoa, akvarellimaisuutta, hyvää rytmiä ja maan värejä. ”Talossa puiden takana” –maalaus (kuva alhaalla vasemmalla) kuvaa juuri sellaista taloa, jossa on hyvä asua. Kalle Wikbergin mukaan maalausten arvioinnissa korostuvat 1) tunnearvot, 2) tekninen suoritus, 3) kompositio, 4) puhtaus, 5) rytmi, 6) pensselin veto, joka ei ole epämääräinen) ja 7) maalauksen pohja, jolta pensselin vedolla saa esiin yksityiskohdat.

Pirkko Liikanen on taas iloinen voidessaan katsella Sirkka Laakkosen maalauksia, ne herättävät katsojassa voimakasta myönteisyyttä ja levittävät ympärilleen valoisuutta, luonnon lämpöisyyttä ja keveyden tunnetta. Niitä katsellessa tulee hyvälle tuulelle. Mieli rauhoittuu ja lepää tyynenä maalausten valossa ja varjoissa.

Sirkka Laakkonen edustaa Ristiinan Liikasia ja polveutuu Kustaa Adolf Liikasen(1830-1887) tyttärestä Matildasta (s. 1860), jonka tytär Sirkan mummi, musiikinopettaja Anni Matilda (1880-1947) oli. Liikasten sukuseura ry toivottaa taiteilija Sirkka Laakkoselle menestystä, sisäistä iloa ja tyydytystä maalaamisen parissa.

Paluu Liikaslinkkien etusivulle

Paluu Ristiinan Liikasten sukuhaaraan

Paluu sukuseuran pääsivulle

Päivitetty 14.10.2003 (PL)